Tennisarm & Golverselleboog

Een tenniselleboog of tennisarm is een niet-bacteriƫle ontsteking van de pezen die aanhechten aan het uiteinde van het opperarmbeen. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen de backhand-tenniselleboog (epicondylitis lateralis) de 'gewone' tennisarm en de forehand-tenniselleboog (epicondylitis medialis) de golferselleboog.

De golferselleboog of epicondylitis medialis is een ontsteking van de aanhechting van de pezen aan het uiteinde van de binnenzijde van het opperarmbeen. Andere benamingen zijn Forehand-tenniselleboog, honkbalelleboog en kofferelleboog. De vergelijkbare ontsteking aan de buitenzijde is bekend als epicondylitis lateralis of backhand-tenniselleboog.

er zijn steeds meer aanwijzingen dat een tennisarm niet enkel probleem is, van een ontsteking, maar tevens een irritatie van het botvlies dat voor een deel de peesaanhechting omgeeft. Van het botvlies weten we dat deze zeer pijngevoelig is omdat zich juist in dit weefsel veel pijnzenuwen bevinden.

Het betreft de pezen die aanhechten aan de laterale epicondyl van het opperarmbeen (humerus). Deze pezen zijn de uiteinden van de handstrekkers, de extensorspieren van de onderarm die o.m. zorgen voor het strekken van de pols, hand en vingers. Er bestaan vijf types epicondylitis lateralis, te weten:
  • Ontsteking van de aanhechting van de extensor carpi radialis longus (type 1);
  • Ontsteking van het botvlies bij de aanhechting van de extensor carpi radialis brevis (type 2);
  • Ontsteking van de pees van de extensor carpi radialis brevis (type 3);
  • Ontsteking van de spierbuik van de extensor carpi radialis brevis (type 4).
  • Ontsteking van het botvlies bij de aanhechting van de musculus extensor digitorum

• Type 2 en 5 zijn het meest (vaak tegelijk) voorkomend.

De oorzaak van de klachten is niet bekend. Meestal lijken de klachten te zijn veroorzaakt door Langdurige aanhoudende repetitieve belasting van de handstrekkers (meestal). Hiervan is veelal sprake bij tennissers, vandaar ook de naam. Een tenniselleboog is echter ook bij mensen die nooit tennissen een veel voorkomende aandoening. Zelden lijken de klachten ook wel te zijn veroorzaakt door kortdurende overbelasting van de betrokken spieren.

Een tenniselleboog kan bij stopzetting van de (over)belasting na verloop van tijd spontaan overgaan. Vaak kost dit wel een heleboel tijd - gemiddeld een maand of 9, twee of drie jaar is niet uitzonderlijk. Het is niet zinvol absolute rust te houden. De beste behandeling voor deze - vaak beroepsmatige - aandoening is mogelijk een preventief beleid, waarbij men door middel van ergonomische maatregelen de oorzakelijke activiteiten met repetitieve overbelasting van de elleboog gaat vermijden. Het is veelal moeilijk aan te geven bij een tennisarm danwel golverselleboog of er sprake was van een duidelijke overbelasting in de periode voor de aandoening.

De genezing van een tennisarm gaat niet vanzelf daar de pees van nature minimaal doorbloed wordt. Genezing kan alleen dan plaatsvinden als het betreffende weefsel voorzien wordt van bouwstoffen en zuurstof. We kunnen veronderstellen dat genezing moeilijk is als gevolg van een onvoldoende lokale bloedtoevoer om daadwerkelijk de irritatie op te ruimen. Het lichaam blijkt niet in staat te zijn om een juiste en gerichte actie te kunnen geven om dit probleem effectief te kunnen oplossen. Peesproblemen komen veelvuldig voor (denk aan peesontstekingen in de schouder,knie en achillespees). Is er eenmaal een peesprobleem dan is het moeilijk die te bestrijden. Preventie bestaat uit verbeteren van bewegings techniek en rekken van de betreffende spier of spiergroep.