Over Fysiotherapie Naaldwijk Vergoeding zorgverzekeraar Zonder verwijzing huisarts Basis / Aanvullende Verzekering Contact
Home Zonder Verwijzing Basis en AV Verzekering Contact
U bevindt zich hier: Home >dochter

Schouder blessures


Blessures aan het scheenbeen en de kuit komen heel vaak voor. Veel blessures ontstaan door een te plotselinge, te grote belasting. In ernstige gevallen kan je de fysiotherapeut raadplegen voor behandeling van onderrug en benen.

Springschenen of shin splint is een overbelastingsblessure van de spieren aan de achterzijde van het onderbeen: de achterste scheenbeenspier en de lange voetflexoren. Er zijn vier mogelijke oorzaken.
- De mate van getraindheid, ofwel de belasting ten opzichte van de belastbaarheid. Een eerdere blessure kan ook een rol spelen in de verminderde belastbaarheid.
- De circulatie van het bloed is in het onderbeen slechter dan in de rest van het lichaam, waardoor de voedingstoestand van het spierweefsel in het onderbeen slechter is.
- Onvoldoende techniek. bijvoorbeeld inrollen van de voeten of een gebrekkig afrollen waardoor de schokabsorptie onvoldoende is.
- Onvoldoende schokabsorptie kan ook komen door sport training op een te harde vloer, beton bijvoorbeeld, of te harde (sport)schoenen.

Door de overbelasting worden de kuit- spieren stijf De spieren aan de voorkant van het scheenbeen zullen dan extra hard moeten werken om de voet op te tillen tegen de stijfheid van de achterkant in, met als gevolg dat de voorkant pijn gaat doen. In het eerste stadium verdwijnt de pijn zodra de spieren opgewarmd zijn. Het risico dat de blessure steeds erger wordt, is groot.

De stijve kuitspieren kunnen opzwellen. Ze komen dan klem te zitten in het voorste en achterste compartiment, aan de voor- én de achterzijde van het been, waarin de spieren gelokaliseerd zijn. Deze compartimenten zijn omgeven door een stijf bindweefselvlies dat weinig ruimte laat voor volumetoename als gevolg van de zwelling. Met ijs kan de zwelling slinken waardoor de afknelling van de weefsèldoorstroming verminderd wordt.

In het acute stadium, het eerste stadium, is rust de enige remedie. De zwelling moet slinken en de overbelaste spieren moeten tot rust komen. Daarna kun je het been gedoseerd belasten. De hersteltraining bestaat uit rekken en versterken van de onderbeenspieren, zowel de scheenbeenspieren als de voetflexoren, en verbeteren van looptechniek. Stampen en springen moet je zien te vermijden.

Zoals bij alle overbelastingsblessures geldt ook nu dat de mate van inspanning tijdens het herstel 'door de pijn geleid' moet zijn. Pijn mag maar moet na de inspanning verdwijnen en ieder keer een beetje minder zijn. Zo kun je de belasting steeds een beetje opvoeren. Voor sporters; 'om dat echt goed te doen en maximaal van inspanning én van rust te kunnen profiteren, kun je bewegings training het beste ook over de week verdelen en verdeeld opvoeren. De volgende week kan je meer doen, met weer een piek aan het eind van de week'.

Mensen met van nature een slechte doorbloeding in hun onderbenen hebben meer aanleg voor deze blessure. Vaak hebben ze meer last van kramp in hun kuiten, vooral 's nachts na een inspanning. Ze hebben meer last van koude voeten en wintertenen. Vaak staat ook de huid van het onderbeen strak en is de huid moeilijk 'op te pakken'. Met een paar eenvoudige huis-, tuin- en keukenmiddeltjes kan je de doorbloeding trainen en zo de doorstroming in je onderbenen opvoeren . 'Neem voeten-wisselbaden. Begin met een klein temperatuurverschil en voer dat naarmate je eraan gewend raakt, in de loop van de weken op. Een warme kruik vlak boven je billen op je onder- rug en rekken van de buigspieren bevorderen de doorstroming ook'.



Hoogopgeleid medisch personeel Oefenfaciliteit voor persoonlijke therapie Coaching en deskundig medisch advies Trainingsmethodes, wereldwijd erkend

Fysiotherapie de Watertoren
Grote Woerdlaan 4A
2671 CK Naaldwijk
E: info@FysiotherapieNaaldwijk.nl



Aan huis behandelingen vallen standaard onder de voorwaarde van uw aanvullende polis.
Site by Inno3D - Realizing IDEAS Together