Rugklachten

Sinds de mens rechtop loopt, heeft hij last van rugklachten. Het is één van de klachten waar de huisarts het meest mee te maken krijgt. Pijn in de rug kan afkomstig zijn van de wervelkolom of van spieren die ernaast liggen. De wervelkolom (ruggengraat) heeft vooral veel te verduren bij mensen met overgewicht of mensen die veel tillen en bukken.

Rugklachten uiten zich vooral in de onderrug. Dat kan een lichte tot ondraaglijke pijn zijn. En het gaat soms gepaard met spierkramp, stijfheid, en uitstralende pijn of tinteling op andere plaatsen.

Je kunt rugpijn of andere rugklachten krijgen door een mechanische aandoening, veel tillen of ongewoon bewegen of door beschadiging van gewrichtsbanden, spieren, wervels of tussenwervelschijven. Beschadigingen kunnen ontstaan door een slechte houding, gebrek aan lichaamsbeweging, zwaarlijvigheid, zwangerschap, stress of depressie (indirect door een een slechte houding of gebrek aan lichaamsbeweging).

Veel rugklachten treden op tussen het 35e en 50e levensjaar. In één van de tien gevallen is een specifieke ziekte de oorzaak (reuma, infecties elders, tumoren) maar meestal zijn het gewoon overbelaste spieren en herstelt het zich vanzelf weer. 90% van de rugklachten gaan vanzelf weer over binnen drie maanden zonder behandeling. Raadzaam is om gewoon te blijven bewegen bij rugklachten, maar geen zware dingen te tillen. Het lichaam herstelt vanzelf irritaties, versoepelt spieren en zenuwbanen worden vanzelf weer rustig. Een goede conditie en stevige rugspieren helpen daarbij. Goed en verantwoord bewegen is van belang om deze aandoening te voorkomen. Als je last hebt van rugklachten kan ook je nachtrust daar onder lijden.

Daarnaast kunnen de klachten die de aandoening met zich meebrengt ook weer een oorzaak zijn voor verergering van de klachten. Bijvoorbeeld slapeloosheid, depressie en sociale isolatie kunnen ervoor zorgen dat de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van de persoon nog verder achteruit gaat. De patiënt komt op een dergelijk moment in een vicieuze cirkel terecht.

Aspecifieke rugklachten zijn te definieren als pijn in het gebied rondom de lumbale wervels, het heiligbeen en het staartbeen (het onderste derde deel van de wervelkolom). De oorzak van de pijn is niet bekend. Het grootste deel van de patiënten dat te maken heeft met rugklachten heeft een aspecifieke diagnose. Dat wil zeggen dat er geen duidelijk aantoonbare oorzaak is voor de pijn.

Voor de aspecifieke lage rugklachten is geen lichamelijke oorzaak aan te wijzen. Vaak is een verkeerde houding de oorzaak van de lage rugklachten. Deze verkeerde houding gaat vaak samen met een verhoogde spierspanning. Ook kan het zijn dat een persoon een verkeerde manier van bewegen heeft. Zo kan het zijn dat iemand in zijn dagelijks werk een verkeerde tiltechniek gebruikt en zo zijn rug verkeerd belast.

Men ziet vaak dat de oorzaken van de lage rugklachten niet alleen op het lichamelijke vlak liggen maar ook in het psychische vlak. Psychische factoren kunnen een klacht in stand houden, verergeren en zelfs laten ontstaan. Als iemand niet lekker in zijn vel zit kan dit invloed hebben op zijn psychische gesteldheid. Hierdoor kan er een te hoge spierspanning optreden in het lichaam waardoor er klachten ontstaan. Stress is een heel goed voorbeeld van. Stress is een langdurige over activiteit van het lichaam. Dit kan gevolg hebben voor zowel de geestelijke als de lichamelijke gesteldheid van de persoon.